SIG-gruppen - Vem vill stoppa yttrandefriheten

Flashback – och obekväma sanningar

Flashbacks slogan är “Yttrandefrihet på riktigt”. Vad de menar med det är att de tillåter vem som helst att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer.  Det uppenbara uppsåtet är att utsätta människor för andras missaktning. Det uppmuntras också att sprida förvrängd eller påhittad information för att vilseleda och sådant tas aldrig bort. Dock säger reglerna det motsatta för att det skall se fint ut men de följs aldrig:

0.09. Falsk ryktesspridning

Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Källa: flashback.org/regler

Brott mot ovanstående regel finns det massor av, exempelvis att påstå att denna gamla gubbe eller många andra har olika slags diagnoser och andra fel är brott mot den regeln. Till och med admin själv bryter mot samma regel. Därför kan man inte se deras regler som regler utan mer ett exempel på hur det kunde vara och därmed slippa våra och andras blöta filtar över verksamheten.

Artiklar om kartläggning av medlemmar

Vi skrev några artiklar om vad Flashback själva skriver om kartläggningen av medlemmar och besökare. Det Flashback självt säger om detta måste ju vara sant så då måste ju vår artikel också vara sann, eller hur? Men så enkelt är det inte för admin på Flashback försöker få medlemmar och besökare tro de är skyddade på forumet samtidigt som det står uttryckligen att de samlar in information om medlemmar och besökare mer än de flesta aktörerna på marknaden. Bland annat hämtas platsinformation genom mobilernas GPS från de som använder mobiltelefon. De som samlar in informationen vet alltså på några meter när var mobiltelefonen befinner sig. Detta och lite till skrev vi om i några tidigare artiklar.

Högerinriktad nättidning

Till vår överraskning tog en högerriktad nättidning upp vår kastade handske och beskrev vad vi skrivit. Vi bryr oss inte om var det skrivs så länge det är sant och att citerade uppgifter stämmer utan att det förvrängts osv. Vad vi kunde se var uppgifterna i artikeln helt korrekt framfört. admin på Flashback skrev ett inlägg där han talar mot sig själv eftersom vi bara skrivit om det som Flashback själv lagt ut hur de spårar besökarna:

Ska bli intressant att se reaktionerna på samnytt när de inser att de just blivit totalt grundlurade av [Sigmag].
Källa: flashback.org
Anm: Vi har bytt ut kränkande ord om vår nättidning eller oss till nättidningens namn inom [ ].

och

Trovärdigheten är ett högt pris att betala. Utan den har du ingenting.
Men uppenbarligen anser inte deras läsare att detta är så viktigt. Vilket jag är den första att beklaga.
Källa: flashback.org

Han menar att våra artiklar i frågan inte är trovärdiga. Det blir väldigt konstigt eftersom vi hämtat uppgifterna från Flashback. Om han menar vad han skriver är inte Flashbacks uppgifter om vad de samlar in trovärdiga. I och för sig är det inte förvånansvärt eftersom det inte finns mycket på det forumet som är trovärdigt. Vidare tycker han att föräldrar som står upp för sina barn är rättshaverister. Rättshaverist är något helt annat och det vet admin också men det fyller inte hans uppsåt därför förvanskar han vår avsikt, som nästan allt annat förvanskas på samma forum. Vi får också reda på att vi tycker att:

de som röstar på SD ska förlora sin rösträtt, och att sidor som samnytt borde stängas ner av regeringen
Källa: flashback.org/sp75710543

De uppgifterna stämmer inte alls om vad vi tycker, det är rena rappakaljan. Vi anser att nättidningen i fråga får finnas till och att de som röstar på SD inte alls skall förlora sin rösträtt. Det är elementärt i vår syn att se på rösträtt och yttrandefrihet. Vi tar oss alltså rätten att själva säga vad vi tycker och inte tycker, den rätten har inte admin över oss men det förstår inte han med tanke på alla andra åsikter han kläckt ur sig under åren. Det är nästan så att man vill fråga sig om admin blivit miljöskadad av all skit som skrivs på hans hatforum.

Flashbacks admin försökte stoppa artikeln

admin skriver på ett sätt som visar att han (eller någon i hans ledband) försökt påverka höger-nättidningen att ta bort eller ändra i artikeln:

Noterar till min förvåning att artikeln ett halvt dygn senare varken är avpublicerad eller uppdaterad
Källa: flashback.org/sp75710543

och

Har annars mycket svårt att förstå varför artikeln publicerades, och varför den fortfarande ligger kvar.
Vi får väl se om det kommer någon förklaring under dagen.
Just nu är publiceringen bara märklig. Alla kan göra misstag, men det faktum att artikeln ligger kvar och inte kommenterats av samnytt innebär att frågorna fortfarande är obesvarade.
Källa: flashback.org/sp75710697

till sist

Att plocka bort den nu, eller kommentera att det var ett misstag, skulle inte funka.
Källa: flashback.org/sp75771232

Förutom att admin lägger åsikter i deras munnar som de förmodligen inte har lyser det igenom att admin försökt få bort artikeln eller att de ändrar på den. Förmodligen var artikeln en obekväm sanning för Flashback som inte uppfyller admins syn på yttrandefrihet, inte ens på riktigt. Det är därför han försöker tysta en röst som läser högt från Flashbacks egna texter om spårning av medlemmar och besökare.

Vad är det då som står på Flashback som admin anser vara lögn när vi skriver om det

Ja, det är högst märkligt att det som står på Flashback är helt korrekt när det läses där men helt fel när vi nämner det. Det är en åsiktssaltmoral som vi trodde inte var möjlig. Vi visar här nedan vad det är för uppgifter som samlas in. All text är citerad från Flashback:

Vi och våra leverantörer lagrar och/eller får åtkomst till information på en enhet, exempelvis cookies, samt bearbetar personuppgifter, exempelvis unika identifierare och standardinformation som skickas av en enhet för personanpassade annonser och andra typer av innehåll, annons- och innehållsmätning samt målgruppsinsikter, samt för att utveckla och förbättra produkter.

Med din tillåtelse kan vi och våra leverantörer använda exakta uppgifter om geografisk positionering och identifiering via skanning av enheten. Du kan klicka för att godkänna vår och våra leverantörers uppgiftsbehandling enligt beskrivningen ovan. Alternativt kan du få åtkomst till mer detaljerad information och ändra dina inställningar innan du samtycker eller för att neka samtycke. Observera att viss behandling av dina personuppgifter kanske inte kräver ditt samtycke, men du har rätt att invända mot sådan uppgiftsbehandling. Dina inställningar gäller endast den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina preferenser genom att återvända till den här webbplatsen eller besöka vår integritetspolicy.
Källa: flashback.org (när alla cookies från Flashback är raderade).

Denna text man först möter visar att det är uppenbart att inte bara allfiliates med fler samlar in väldigt mycket information om besökarna utan att också Flashback tar del av dessa uppgifter. I texten står det att de kan få fram exakta uppgifter om geografisk positionering. De använder mobiltelefonernas GPS (kallat “plats” i mobilen) för att få fram den exakta platsen användaren befinner sig på.

Om vi går djupare ner i texthierarkin hittar vi något som kallas “Juridisk beskrivning”. Något som kallas juridisk beskrivning skall då vara något exakt som är till för att beskriva vad de gör för att klara GDPR-kraven. Det måste absolut vara sant annars kan det bli en rejäl bakläxa från våra myndigheter. Vi tittar på vad den juridiska beskrivningen förklarar vad leverantören kan samla in av besökarna (allt tas inte med, bla dubbletter av förklaringar och ointressant information mm) :

Använda exakta uppgifter om geografisk positionering
Leverantörer kan: Samla in och underhålla exakta uppgifter om geografisk positionering för att främja ett eller flera syften. Obs! Exakt lokalisering innebär att det inte finns några begränsningar när det gäller en användares lokaliseringsuppgifter.

De använder mobiltelefonernas GPS (Plats) för att lokalisera på några meters exakthet var besökaren befinner sig.

 

Läsa av enhetens egenskaper aktivt för identifiering
Leverantörer kan: Skapa en identifierare med hjälp av data som samlas in genom aktiv skanning av enheters specifika egenskaper t.ex. installerade teckensnitt eller skärmupplösning. Använd en sådan identifierare för att identifiera en enhet igen.

De samlar in i stort sett alla uppgifter om datorn eller mobilen som finns att samla in. Med de uppgifterna tillsammans med exakt plats kan man med stor träffsäkerhet identifiera en person.

 

Välja grundläggande annonser
För att göra grundläggande annonsval kan leverantörer: Använda information i realtid om sammanhanget där annonsen kommer att visas för att visa annonsen, inklusive information om innehållet och enheten, såsom: enhetstyp och kapacitet, användaragent, URL, IP-adress .

Här skriver de att man också samlar in User Agent och IP. Det tillsammans med andra uppgifter kan man avanonymisera en anonym person på Flashback när denna surfar utan skydd ute på internet.

 

Skapa en personanpassad annonsprofil
För att skapa en personanpassad annonsprofil kan leverantörer: Samla data om en användare, inklusive användarens aktivitet, intressen, besök på webbplatser eller appar, demografisk data eller plats för att skapa eller redigera en användarprofil för användning vid personanpassad annonsering. Kombinera denna data med annan data som tidigare samlats in, inklusive från olika webbplatser och appar för att skapa eller redigera en användarprofil för användning vid personanpassad annonsering.

Här skriver de att de samlar in demografisk data. Demografisk data är personers egenskaper som vad de har för politisk åsikt, andra åsikter, sjukdomar, om det är en man eller kvinna, religiös läggning, sexuell läggning, mått och mycket mer. Läs här: Wikipedia

 

Välja personanpassade annonser
För att välja personanpassade annonser kan leverantörer: Välja personanpassade annonser baserat på en användarprofil eller andra historiska användaruppgifter, inklusive en användares tidigare aktivitet, intressen, besök på webbplatser eller appar, plats eller demografisk information. Kombinera denna information med annan information som tidigare samlats in, inklusive från olika webbplatser och appar, för att skapa eller redigera en användarprofil för användning i personlig reklam.

Här beskrivs att man lagrar uppgifterna länge (“historiska användaruppgifter”) kanske för alltid. Man samkör gamla uppgifter med nya för att få reda på mer om den aktuella personen. Av materialet som samlas in görs en profil.

 

Mäta annonsprestanda
För att mäta annonsprestanda kan leverantörer: Mäta om och hur annonser har levererats till användare och hur de interagerade med dem. Tillhandahålla rapportering om annonser, inklusive deras effektivitet och prestanda. Tillhandahålla rapportering om användare som interagerade med annonser med användning av uppgifter som observerades under tiden för användarens interaktion med den annonsen. Tillhandahålla rapportering till utgivare om de annonser som visas på deras webbplatser. Mäta om en annons fungerar i ett lämpligt redaktionellt sammanhang (lämplig varumärkespåverkan).

De kan se vilka annonser som varit intressanta för besökaren och av det göra en ännu mer detaljerad profil av besökaren. De kan exempelvis se vad som köpts genom annonsen. De kan följa en köpare genom “kassan” på en webbplats och möjligen då också se betalningar mm.

 

Mäta innehållsprestanda
För att mäta innehållsprestanda kan leverantörer: Mäta och rapportera hur innehållet levererades till användare och hur de interagerade med det. Tillhandahålla rapportering med direkt mätbar eller känd information om användare som interagerade med innehållet

“Hur de interagerade med det” kan betyda att de läser av vad besökare skriver på platsen de befinner sig på. Om det är så kan de alltså lagra i besökarens profil vad de har skrivit på nätet.

 

Tillämpa marknadsundersökningar för att generera målgruppsinsikter
För att tillämpa marknadsundersökningar för att generera målgruppsinsikter kan leverantörer: Tillhandahålla samlad rapportering till annonsörer eller deras representanter om de målgrupper som har nåtts av deras annonser med hjälp av insikter från panelbaserade undersökningar och liknande metoder. Tillhandahålla samlad rapportering till utgivare om de målgrupper som erhöll eller interagerade med innehåll och/eller annonser på deras webbplats genom att tillämpa insikter från panelbaserade undersökningar och liknande metoder. . Länka uppgifter offline till en onlineanvändare för marknadsundersökningar med avsikt att generera målgruppsinsikter om leverantörer har uppgett att de vill anpassa och kombinera uppgiftskällor offline (funktion 1)

Detta betyder att de som samlar in uppgifterna kan sälja det vidare.

 

Utveckla och förbättra produkter
För att utveckla nya produkter och förbättra produkter kan leverantörer: Använda information för att förbättra sina befintliga produkter med nya funktioner och för att utveckla nya produkter. Skapa nya modeller och algoritmer med hjälp av maskininlärning

Uppgifterna de sålt vidare kan köparen utveckla vidare och använda som de vill. Detta är mycket otäckt!!

 

Tekniskt levererad annons eller innehåll
en användares IP-adress för att leverera en annons via Internet. Svara på en användares interaktion med en annons genom att skicka användaren till en landningssida. Utnyttja en användares IP-adress för att leverera innehåll via Internet. Svara på användarens interaktion med specifikt innehåll genom att skicka användaren till en landningssida. Använda information om enhetstyp och kapacitet för att leverera annonser eller innehåll, till exempel för att leverera annonsmaterial eller videor i rätt storlek och i ett format som stöds av den aktuella enheten

De kan skicka vidare en besökare till en annan webbsida som bättre passar profilen. Alltså kan inte surfaren, i detta fall, själv bestämma vilken webbsida denne vill besöka. Systemet baserat på insamlat material avgör alltså åt surfaren vilken webbsida denne skall hamna på för att kunna leverera profilbaserad påverkbara annonser och innehåll.

 

Matcha och kombinera datakällor offline
Leverantörer kan: . Kombinera uppgifter som erhållits offline med uppgifter som samlats in online till stöd för ett eller flera syften eller specialsyften.

De menar att de också samlar in uppgifter utanför nätet som läggs till den profil man redan skapat av besökare. “Specialsyften” kan innebära exempelvis politiska påverkan.

 

Länka olika enheter
Leverantörer kan: Deterministiskt avgöra att två eller flera enheter tillhör samma användare eller hushåll. Baserat på sannolikhet avgöra att två eller flera enheter tillhör samma användare eller hushåll. Aktivt läsa av enhetens funktioner för sannolik identifiering om användare har tillåtit leverantörer att aktivt skanna enhetens egenskaper för identifiering (specialfunktion 2)

Detta betyder att de kan avgöra vilka surfplattformar som tillhör en och samma person alternativt en och samma hushåll med den information som samlats in. De säger också att de skannar av dator, platta eller mobiltelefon. Förutsatt att surfaren gett tillstånd till detta. Ett sådant tillstånd ger man när knappen eller texten “Accepterar”, “OK” eller liknande klickats på. Om man inte godkänner att de samlar in eller skannar maskinerna kan det ofta vara så att man inte kommer in på webbplatsen eller inte kan se allt man vill se på platsen mm. Det är inte heller helt säkerställt att ett nekande accepteras. Högre upp i denna artiklen står det att vissa uppgifter samlas in även om insamlandet inte godkänns men det framgår inte vilka uppgifter som samlas in.

 

Ta emot och använd automatiskt genererade enhetsegenskaper för identifiering
Leverantören kan: Skapa en identifierare med hjälp av data som samlas in automatiskt från en enhet med specifika egenskaper, t.ex. IP-adress, user-agent string. En sådan identifierare används för att försöka identifiera en enhet igen.

Detta betyder att de genast försöker bestämma vilken profil som kommer in på en webbplats. De väntar alltså inte utan gör en sådan bestämning genast om det finns tillräckligt med data i profilen.

Flashbacks egna texter

Allt här ovan är hämtat från Flashbacks egna texter om vad som samlas in om besökarna och hur det används. Det är alltså inte vårt eget påhitt, det är Flashbacks egna texter våra artiklar i ämnet bygger på.  Så, frågan är då om underlaget är “ren rappakalja” sammanställt “av en galning” och “[Sigmags] tokigheter”. Sanningen är att det vi skrivit i denna fråga är obekväma sanningar för admin och Flashback. De är så obekväma att admin sannolikt försökt få bort det från Samnytt.

Vi måste också säga att vi inte alls samarbetar med Samnytt eller ens tycker deras politiska åsikter är bra. Tvärt om tycker vi det de skriver gällande invandring och politik inte skulle skrivits men allt annat material är inte dåligt, det finns en del läsbart också. Oavsett kommer vi aldrig att försöka påverka dem att inte skriva det de skriver för vi anser att alla har rätt att uttrycka vad de tycker så länge de inte kränker eller ljuger om någon namngiven person vilket de gör i mycket stor omfattning på hatforumet Flashback.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.  Lär dig mer