Flashback – Näthat handlar om vinster

Provokation och näthat som affärsidé

Aftonbladet har idag en alldeles utmärkt artikel om näthat och vinster. De fortsätter där min dotter och en vän till henne slutade i publikationen Provokation och näthat som affärsidé

Fredrik Virtanen formulerar detta mycket bra, som han ofta gör:

Det är inte alls obegripligt att Facebook ger det ständiga standardsvaret ”it doesn’t ­violate our Community Standards” oavsett om inlägget ­anmäldes för våldshot mot kända kvinnliga politiker, hat mot invandrare, förtal av en skolpojke eller hängde ut ­moster Märta som undermålig kakbakare.
För var ska Facebook dra gränsen utan att först faktiskt börja läsa de anmälda inläggen?

Svaret är naturligtvis att det kostar att använda anställa moderatorer. På Flashback exempelvis är moderatorerna obetalda. Det är den typen av folk som jobbar gratis åt en person som drar in miljoner varje år så att han kan leva gott.

Näthatet gick så långt att:

De flesta företag valde att upphöra med avloppen, för sent visserligen. Aftonbladet har numer en variant med Facebook plus moderatorer men skit slinker igenom än eftersom yttrandefriheten måste vara långtgående. Högerextremistiska signalord – ”kulturberikare”, ”pk-­eliten”, ”system­kollaps” etcetera – varken kan ­eller bör tas bort även om syftet är att sprida missaktning. ­Däremot ska explicit hat, hot ­eller förtal avlägsnas.

Svaret är enkelt:

Att vidrigheterna får pågå om myndigheter inte ingriper är ­begripligt. Det är aktieägare, ­inte publicister, som bestämmer. Facebook gjorde en vinst på hisnande 13 miljarder kronor ­bara under fjärde kvartalet 2015.

Så här är det:

Att då hindra kunderna från att få ­uttrycka sitt kära hat just där ­vore dåligt för affärerna

Här kommer det med dyra moderatorer:

att anställa tiotusentals ­moderatorer, som ­faktiskt bedömer alla ­anmälda brott mot de ”gemenskapsregler” man påstår sig ha, skulle hacka börskurvan rejält.

Man skiter i moral och anständighet när kulorna rullar in, exakt som med Flashback:

Anständighet ­kostar pengar. Det finns inget obegripligt med det. Men det är fortfarande ett val som Facebook gör. Valet att inte göra ­något trots att ­miljarderna väller in.

Fredrik Virtanen artikel är inget annat än en strålande analys av verkligheten bakom näthatet som min dotter redan för två år sedan analyserade fram,  Provokation och näthat som affärsidé, och varför det inte görs något för att stoppa eländet. Men nu är nya lagar på gång om det nu inte blir så att åklagarväsendet också förstör dessa lagar.