Mer än 160 internationella storbolag bojkottar Facebook i en gemensam protest mot hatiskt och rasistiskt innehåll som förekommer där. Även svenska företag kommer att sluta annonsera på Facebook. I USA slutar nu bland annat Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever, Ford, och 150 bolag till annonsera på Facebook för att sätta press på bolaget för att stoppa hatiskt innehåll. Statens Järnvägar och Livsmedelsföretaget Oatly i Sverige två av dem som annonsbojkottar Facebook. Så här säger Stephan Ray, pressansvarig på tågbolaget:
Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus.
Källa: Ny Teknik
Bojkotten gäller alla annonser på såväl Facebook som Instagram, som ägs av Facebook. Det vara inte helt okomplicerat att ansluta till bojkotten. Stephan Ray:
Det är kluvet. En stor andel av våra kunder befinner sig på de här plattformarna och vi vill ju nå dem. Samtidigt bedriver Facebook ett stort arbete med att hålla rent från hatiskt innehåll, men ändå slinker det igenom.
Källa: Ny Teknik
SJ vill att Facebook vidtar åtgärder som visar att de menar allvar med att stoppa rasism och näthat, de vill se signaler på att de gör något mot det.
Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly:
Vi kommer att göra en ordentlig utvärdering av var vi lägger våra mediepengar. Det här är en komplex fråga man inte löser genom symbolhandlingar, utan genom att samla fakta, diskutera, fundera och sedan agera. Som stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta ställning och motverka att rasism och hat sprids.
Ska vi avstå om plattformen inte helt stämmer överens med våra värderingar eller ska vi vara där som en röst för någonting bättre? Det är exakt det vi diskuterar just nu, och det kan ta betydligt längre tid än en månad att klura ut, säger han.
Källa: Ny Teknik
Facebook agerar snabbt
Eftersom det handlar om stora pengar agerar Facebook snabbt på annonsbojkotten genom att anlita medborgarrättsgrupper för att lära sig hur man mer effektivt kan bekämpa hatiska budskap och rasism. I dag använder Facebook artificiell intelligens för att stoppa sådana inlägg och säger sig lyckas stoppa 90 procent av allt näthat.
Källa: Ny Teknik
Går åt rätt håll
Det vi ser nu är mycket intressant. Stora företag Världen runt börjar alltså sätta press på sociala plattformar för att de skall ta bort näthat och rasism. Pressen består i att sluta annonsera. Det är mycket effektivt att använda annonseringen i kampen mot näthat och annat skit på nätet. Genom att be annonsörerna att inte annonsera på Flashback på grund av deras syn att, tvärt emot alla andra, vilja ha näthat och rasism på sin plattform är de nu på god väg att gå under.
Det här var uppe på nyheterna, mycket bra av företag som är emot hat. Dock så är Flashback mycket värre, det är inte bara hat som pågår där, där pågår allt från att lära sig knarka till att diskutera om sexuella övergrepp på barn (pedofili). Administratören på Flashback har en lång artikel som han har skrivit om pedofili, administratören på Flashback tycker att det är yttrandefrihet att låta pedofiler komma till tals.
Företag som annonserar och stödjer pedofili och knarkade just nu på Flashback:
http://www.coolstuff.se https://scandsec.se http://www.duelz.com http://bonusfest.se/ https://trijo.co/
Dessa företag som annonserar på Flashback sponsrar bland annat det här; https://www.flashback.org/t3032744
Finns det tips på vart man kan sprida mer om de här företagen som har ett nära samarbete med knark och pedofili? Indirekt ser företagen till att man kan lära sig knarna och få tips på överfall på barn.
Vi har tidigare haft en utförlig beskrivning på vad som förekommer på Flashback. Men sedan sommaren 2019 har de ändrat en del så det vi skrivit stämmer alltså inte längre i sin helhet. Vi skall dock skriva om det snart.
Man kan vända sig till annonsörerna för att tala om vad som pågår på Flashback. Varför inte starta en blogg som pekar på oseriösa annonsörer? Det fanns en sådan blogg för ett par år sedan. De stal texter från oss och publicerade där så vi fick skulden för att äga den bloggen. De publicerade annonsörer som stödjer pedofili och droger. Verkade vara effektivt!
Jag kommer på ett sätt. Du har rätt men det är inte min uppgift att vända mig till annonsörerna, de ska själva undersöka vart dom annonserar och vad för sida det är. Jag förmodar att dom som annonserar på Flashback vet vad för sida det där. Dom ska inte leka oskyldiga som att dom inte visste vad för sida Flashback är. Det är internets bottenskrap, det vet alla. Men som sagt, jag vet vad jag ska göra.
Ja, idag vet annonsörerna vad för sida de annonserar på. Jag har sett flera svar från annonsörer av de som mejlar dem om det. De vet mycket väl vad som förekommer på Flashback men deras svar antyder att de skiter i det och att de tror ingen kan göra något åt det. Men vi vet bättre och det är intressant att du har för oss okända metoder. Oavsett så hoppas vi att du når framgång.
Somliga är så hårt åtgångna av media att de faktiskt inte skulle kunna ha ett
Facebookkonto ens om de ville. Andra använder sig gladeligen av falska namn
och verkar kunna hålla sig kvar på forumet trots att detta påstår sig kräva äkthet.
Jo, du har helt rätt här. Helena kan inte ha något Facebook-konto och vi känner minst 30 till som inte kan ha det pga att de anmäls ständigt till Facebook oavsett vad de skriver och det är dagligen försök att ta över kontona mm.
Mitt (Kent) Facebook-konto är äkta med rätt personuppgifter inlagda. Jag har till och med frågat Facebook om jag får använda mitt smeknamn på nätet som förnamn på kontot och det gick bra eftersom jag registrerat kontot i mitt riktiga namn, adress och telefonnummer.
Admin på Flashback (och kanske andra) har anmält mitt konto minst 36 gånger för att använda någon annans namn på kontot. Facebook har inte vidtagit några åtgärder alls mot mitt konto för de har ju mina riktiga personuppgifter.
Bra att flera större annonsörer tillika sponsorer har visat att man inte tolererar rashat,uppvigling till brott och terror,liksom förtalskampanjer och andra olagliga aktiviteter inne på Facebook ,och de största annonsörerna gjorde rätt i som beslöt sig för att inte stödja Facebook på grund av att Facebook och dess admins vägrade att vidta åtgärder för att få stopp på olagliga aktiviteter på Facebook .
Ja, det kan vara en vändning mot ett bättre internet!